B-B, ul. Armii Krajowej 366, tel. 33 814 44 81, 33 814 25 96, e-mail: kolej@kolej-szyndzielnia.pl
czynna od maja do sierpnia od 9.00 - 19.30 i od września do kwietnia od 9.00 - 17.30
w poniedziałki od godz. 10.00
kolejka kursuje co 30 min. (dla grup powyżej 21 osób - ruch ciągły)
Możliwość dojazdu w rejon stacji dolnej kolejki autobusem MZK (linia nr "8", spod dworca PKS i centrum Bielska-Białej oraz linia nr "7") lub samochodem (parking dozorowany "Pod Dębowcem" w odległości ok. 800 m - samochód osob. 18 zł za cały dzień; czynny całodobowo; tel. 604 144 186). Od przystanku MZK po kilku minutach (do przejścia około 300 m) dochodzimy do stacji dolnej kolejki.
Podstawowe informacje:
- początek funkcjonowania kolejki z wagonikami 4-os.: grudzień 1953 r.
- I modernizacja 1994 - 1995 r. / II modernizacja 2016 - 2017 r.
- początek funkcjonowania obecnej kolejki (wagoniki 6-os.): 1 lipiec 1995 r. / po II modernizacji: 11.03.2017 r.
- długość trasy 1810 m
- stacja dolna 509,72 m
- stacja górna 958,85 m
- różnica wzniesień 449,13 m
- liczba podpór: 13 sztuk
- średnica liny: 38 mm
- prędkość 5 m/s
- czas przejazdu ok. 6 minut
- maksymalna przepustowość do 750 osób/godzinę
- 32 wagoniki 6-cio osobowe + 2 wagony techniczne
Kolejką dojeżdżamy do stacji górnej, z której po ok. 10 - 15 minutach możemy dojść do schroniska PTTK Szyndzielnia.
W zimie na stoku pod Szyndzielnią czynny jest niewielki wyciąg narciarski.
Wieża widokowa
Od 14 sierpnia 2015 r. obok górnej stacji kolei czynna jest wieża widokowa o wysokości 18 m, z której można podziwiać bez przeszkód panoramę okolicznych szczytów i miejscowości.
Wieża widokowa jest czynna tylko w godzinach otwarcia kolei. Wstęp na wieżę kosztuje 8 zł.
Cennik:
- Bilet normalny: w jedną stronę - 33 zł, w obie strony 43 zł
- Bilet ulgowy: w jedną stronę - 27 zł, w obie strony 33 zł (dzieci, młodzież szkolna, studenci, emeryci, renciści, inwalidzi, KDR)
- Bilet rowerowy (1 os. + rower): normalny - 41 zł, ulgowy - 33 zł
- Bilet grupowy: zniżka 10% (przysługuje zorganizowanym grupom młodzieży szkolnej powyżej 20 osób i jednemu opiekunowi na 10 uczestników grupy zorganizowanej)
- Bilet bagażowy: w jedną stronę - 10 zł, w obie strony 15 zł (bagaż pow. 10 kg lub 40x40x50 cm; nie dotyczy wózków dziecięcych)
- Dzieci w wieku do 5 lat przejazd bezpłatny
Przewóz nart i desek zjazdowych jest bezpłatny. Sprzęt ten musi zostać umieszczony w uchwytach znajdujących się na zewnątrz kabiny. Psy przewożone są bezpłatnie - powinny być na smyczy i mieć założony kaganiec.
Uwaga! Z powodu silnego wiatru kolejka może być nieczynna.
Poniżej artykuł ze stron internetowych Urzędu Miasta w Bielsku-Białej omawiający historię kolejki.
70 lat Kolei Linowej "Szyndzielnia"
Historia kolei linowej na Szyndzielnię rozpoczyna się w grudniu 1953 r., kiedy to nowo powstały obiekt został oddany do użytku publicznego i przewiózł pierwszych pasażerów. Wybudowana przez przedsiębiorstwo Polskie Koleje Linowe jako pierwsza w Polsce powojennej i jedyna w Beskidzie Śląskim, prezentowała nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne w dziedzinie transportu linowego systemu austriackiej firmy "Brüder Girak", będącej dostawcą kompletnych urządzeń mechanicznych, elektrycznych, taboru i lin, a także nadzorującej całość prac montażowych.
Inwestycja prowadzona była przez Krakowski Zarząd Inwestycji Kolejowych, a całość robót wykonało Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane.
Nowa kolej mogła przewozić w 32 wagonach 4-osobowych do 300 osób na godzinę z prędkością 2,6 m/s. Przejazd koleją na trasie o długości 1920 m umożliwiał pasażerom pokonanie różnicy wzniesień 451 m. Podczas kolejnych lat intensywnej eksploatacji wymieniono kilkakrotnie liny, wagony, silnik oraz mnóstwo pomniejszych i mniej istotnych części, aż do momentu, w którym dalsze funkcjonowanie obiektu zostało uwarunkowane przeprowadzeniem kapitalnego remontu wszystkich elementów urządzenia, co przy przestarzałej konstrukcji stawało się niezbyt ekonomicznym rozwiązaniem.
W roku 1993 nastąpiło przekazanie kolei przez Przedsiębiorstwo Polskie Koleje Linowe w ręce Miasta Bielsko-Biała i w krótkim czasie podjęta została decyzja o konieczności modernizacji wysłużonych urządzeń. Rozpoczęte poszukiwania wykonawcy zakończyły się wyborem firmy "Brüder Girak" na dostawcę nowych urządzeń technologicznych.
W okresie 1994 - 95 trwały na Szyndzielni prace modernizacyjne. Całość projektów przebudowy wykonał "Mostostal Zabrze", który także jako Generalny Realizator Inwestycji przy współudziale innych firm prowadził całość prac związanych z modernizacją. Konstrukcje stalowe i montaż urządzeń technologicznych przeprowadził "Mostostal Czechowice-Dziedzice", roboty budowlane wykonała firma "Megabud" z Bielska-Białej, a instalacje elektryczne i energetyczne -"Energomontaż".
Nowa kolej wyposażona jest w urządzenia technologiczne firmy "Brüder Girak", pełną automatyzację i zabezpieczenia elektroniczne firmy "STG" i wagoniki "Swoboda", które poruszają się na linie firmy "Austria-Draht".
Efektem działania wszystkich wykonawców było oddanie do użytku w dniu 1 lipca 1995 r. gruntownie zmodernizowanej kolei na Szyndzielnię. Nie zmieniona pozostała trasa przejazdu, lecz w znacznym stopniu uległy zmianie możliwości przewozowe i komfort podróżowania.
Obecnie ilość osób przewożonych w 6 osobowych wagonikach może sięgać 850 osób na godzinę, co w znaczący sposób ogranicza czas oczekiwania na wyjazd, a prędkość przejazdu wzrosła do 5 m/s, co umożliwia pokonanie odległości dzielącej stacje końcowe w czasie nieco powyżej 6 minut.