JAK KORZYSTAĆ Z SERWISU? FAQ NAPISZ DO NAS INDEX REKLAMA Dopisz się za darmo!  
infomaza Strona główna infomaza - O nas Dodaj do ulubionych
Atrakcje | Baseny | Biura podróży | Campingi | Hotele i motele | Jazda konna | Kolejki i wyciągi | Korty tenisowe
Kwatery i pensjonaty | Narty | Parki i tereny spacerowe | Rowery | Schroniska | Sportowe | Turystyka | W okolicy

 
Kolej Linowa Szyndzielnia

Kolej Linowa Szyndzielnia

www.kolej-szyndzielnia.pl
 
  • Kolej Linowa Szyndzielnia  ISTNIEJE OD 1953 ROKU

    B-B, ul. Armii Krajowej 366, tel. 33 814 44 81,  33 814 25 96,  e-mail: kolej@kolej-szyndzielnia.pl
    czynna od maja do sierpnia od 9.00 - 19.30 i od września do kwietnia od 9.00 - 17.30
    w poniedziałki od godz. 10.00
    kolejka kursuje co 30 min. (dla grup powyżej 21 osób - ruch ciągły)

    Możliwość dojazdu do stacji dolnej kolejki autobusem MZK (linia nr "8", spod dworca PKS i centrum Bielska-Białej) lub samochodem (parking dozorowany "Pod Dębowcem" w odległości ok. 400 m - samochód osob. 6 zł za cały dzień, po godz. 14.00 - 3 zł; mikrobusy - 10 i 6 zł; autobusy - 20 i 15 zł; czynny od godz. 8.00 - 20.00; tel. 33 821 61 81). Od przystanku MZK po kilku minutach dochodzimy do stacji dolnej kolejki.

    Podstawowe informacje:
    • początek funkcjonowania kolejki z wagonikami 4-os.: grudzień 1953 r.
    • modernizacja 1994 - 1995 r.
    • początek funkcjonowania obecnej kolejki (wagoniki 6-os.): 1 lipiec 1995 r.
    • długość trasy 1810 m
    • stacja dolna 509,72 m
    • stacja górna 958,85 m
    • różnica wzniesień 449,13 m
    • liczba podpór: 13 sztuk
    • średnica liny: 38 mm
    • prędkość 5 m/s
    • czas przejazdu ok. 6 minut
    • maksymalna przepustowość do 850 osób/godzinę
    • 33 wagoniki 6-cio osobowe + 2 specjalne (inwalidzki i towarowy)

    Kolejką dojeżdżamy do stacji górnej, z której po ok. 10 - 15 minutach możemy dojść do schroniska PTTK Szyndzielnia. W zimie na stoku pod Szyndzielnią czynny jest niewielki wyciąg narciarski.

    Cennik:
    • Płatność gotówką, kasa nie przyjmuje płatności kartą!
    • Bilet normalny: w jedną stronę - 15 zł, w obie strony 20 zł
    • Bilet ulgowy: w jedną stronę - 12 zł, w obie strony 14 zł (dzieci, młodzież szkolna, studenci, emeryci, renciści, inwalidzi)
    • Bilet grupowy: zniżka 10% (przysługuje zorganizowanym grupom młodzieży szkolnej powyżej 10 osób i jednemu opiekunowi na 10 uczestników grupy zorganizowanej)
    • Bilet dla seniora: w jedną stronę - 7 zł, w obie strony 8 zł (przysługuje osobom powyżej 70 roku życia po okazaniu dokumentu stwierdzającego wiek - dowód osobisty, paszport, prawo jazdy)
    • Bilet bagażowy: w jedną stronę - 3 zł, w obie strony 6 zł (zwierzęta, rowery, sanki, wózki dziecięce, plecaki ze stelażem)
    • Dzieci w wieku do 4 lat przejazd bezpłatny

    Bilet jest ważny 3 dni.
    Przewóz nart i desek zjazdowych jest bezpłatny. Sprzęt ten musi zostać umieszczony w uchwytach znajdujących się na zewnątrz kabiny.
    Uwaga! Z powodu silnego wiatru kolejka może być nieczynna.

    Stacja górna kolejki

Poniżej artykuł ze stron internetowych Urzędu Miasta w Bielsku-Białej omawiający historię kolejki.

Blisko 60 lat Kolei Linowej "Szyndzielnia"

Historia kolei linowej na Szyndzielnię rozpoczyna się w grudniu 1953 r., kiedy to nowopowstały obiekt został oddany do użytku publicznego i przewiózł pierwszych pasażerów. Wybudowana przez przedsiębiorstwo Polskie Koleje Linowe jako pierwsza w Polsce powojennej i jedyna w Beskidzie Śląskim, prezentowała nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne w dziedzinie transportu linowego systemu austriackiej firmy "Brüder Girak", będącej dostawcą kompletnych urządzeń mechanicznych, elektrycznych, taboru i lin, a także nadzorującej całość prac montażowych.
Inwestycja prowadzona była przez Krakowski Zarząd Inwestycji Kolejowych, a całość robót wykonało Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane.
Nowa kolej mogła przewozić w 32 wagonach 4-osobowych do 300 osób na godzinę z prędkością 2,6 m/s. Przejazd koleją na trasie o długości 1920 m umożliwiał pasażerom pokonanie różnicy wzniesień 451 m. Podczas kolejnych lat intensywnej eksploatacji wymieniono kilkakrotnie liny, wagony, silnik oraz mnóstwo pomniejszych i mniej istotnych części, aż do momentu, w którym dalsze funkcjonowanie obiektu zostało uwarunkowane przeprowadzeniem kapitalnego remontu wszystkich elementów urządzenia, co przy przestarzałej konstrukcji stawało się niezbyt ekonomicznym rozwiązaniem.
W roku 1993 nastąpiło przekazanie kolei przez Przedsiębiorstwo Polskie Koleje Linowe w ręce Miasta Bielsko-Biała i w krótkim czasie podjęta została decyzja o konieczności modernizacji wysłużonych urządzeń. Rozpoczęte poszukiwania wykonawcy zakończyły się wyborem firmy "Brüder Girak" na dostawcę nowych urządzeń technologicznych.
W okresie 1994 - 95 trwały na Szyndzielni prace modernizacyjne. Całość projektów przebudowy wykonał "Mostostal Zabrze", który także jako Generalny Realizator Inwestycji przy współudziale innych firm prowadził całość prac związanych z modernizacją. Konstrukcje stalowe i montaż urządzeń technologicznych przeprowadził "Mostostal Czechowice-Dziedzice", roboty budowlane wykonała firma "Megabud" z Bielska-Białej, a instalacje elektryczne i energetyczne -"Energomontaż".
Nowa kolej wyposażona jest w urządzenia technologiczne firmy "Brüder Girak", pełną automatyzację i zabezpieczenia elektroniczne firmy "STG" i wagoniki "Swoboda", które poruszają się na linie firmy "Austria-Draht".
Efektem działania wszystkich wykonawców było oddanie do użytku w dniu 1 lipca 1995 r. gruntownie zmodernizowanej kolei na Szyndzielnię. Nie zmieniona pozostała trasa przejazdu, lecz w znacznym stopniu uległy zmianie możliwości przewozowe i komfort podróżowania.
Obecnie ilość osób przewożonych w 6 osobowych wagonikach może sięgać 850 osób na godzinę, co w znaczący sposób ogranicza czas oczekiwania na wyjazd, a prędkość przejazdu wzrosła do 5 m/s, co umożliwia pokonanie odległości dzielącej stacje końcowe w czasie nieco powyżej 6 minut.

 
© 2000-2014 INFOTECH, Designed by LABMATIC Redakcja serwisu Ostatnia modyfikacja: 23.10.2013 r.