Wszystkie newsy

Kolej powróci na trasę Bielsko-Biała - Cieszyn
wys: fx, akcept. admin 13.05.2021 Komentarzy: 0
11 maja w bielskim Ratuszu miał miejsce ważny krok w kierunku rewitalizacji linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. Członkowie zarządu stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka podpisali umowę z wykonawcą wstępnego studium planistyczno-prognostycznego projektu pn. Rewitalizacja linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów - Bielska-Biała jako niezbędny element połączenia Śląska Cieszyńskiego z Krakowem (Cieszyn – Skoczów – Bielsko-Biała – Wadowice – Kraków). To polsko-hiszpańskie konsorcjum IDOM.

Koszt opracowania studium planistyczno-prognostycznego przez firmę IDOM to 1.205.400 zł. O współfinansowaniu wykonania opracowania zdecydowali podczas XXX sesji Sejmiku Województwa Śląskiego wojewódzcy radni i udzielili miastu Bielsku-Biała pomocy finansowej w kwocie 750.000 zł. Umowny termin realizacji studium to 15 października br.

Pasażerski ruch kolejowy na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów wygaszono w 2009 roku. Kilkuletnie starania przedstawicieli samorządów ziemi bielskiej oraz cieszyńskiej wraz z partnerami społecznymi - w ramach Komisji do spraw Transportu Kolejowego Śląska Cieszyńskiego - oraz współdziałanie z samorządem województwa śląskiego przyniosły efekt w postaci trwającej obecnie rewitalizacji dwóch z trzech odcinków linii kolejowej nr 190, w ramach zadania pod nazwą Rewitalizacja linii kolejowej nr 694/157/190/191 Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce. Zadanie to jest dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Na modernizację czeka jeszcze ostatni, kluczowy odcinek linii nr 190 o długości 22 km - od Skoczowa do Bielska-Białej - tak aby możliwe było właściwe skomunikowanie tej części subregionu południowego województwa śląskiego, zamieszkałej przez ponad ćwierć miliona mieszkańców.

Podpisana umowa jest pierwszym krokiem do rzeczywistej realizacji inwestycji i obligatoryjnym dokumentem w ramach programu Kolej Plus. Do końca listopada br. musi trafić na biurko organizatora konkursu, czyli PKP PLK, oraz ministra infrastruktury.
Potem czeka nas jeszcze opracowanie ostatecznej dokumentacji projektowej już przez inwestora głównego, czyli PKP PLK. Najwcześniej pociągi pojadą tą linią w latach 2026-27.

Źródło: UM Bielsko-Biała

Komentarzy ( 0 )Skomentuj...